eit_borito2.jpg

EIT Food Consumer Engagement Labs

Az EIT Food Európa vezető élelmiszeripari innovációs kezdeményezése, amely az élelmiszer ellátórendszer fenntarthatóbbá, egészségesebbé és megbízhatóbbá tételén dolgozik.


Felhívás a laborhoz csatlakozásra


A Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar Élelmiszermérnöki Intézete, mint az EIT Food Regional Innovation Scheme (RIS) Consumers Engagement Labs magyarországi partnere vesz részt egy 14 Dél- és Kelet-Közép-európai ország, közel 200 részvevőivel végrehajtott nagyszabású kutatásban.

 

 EIT1

 

A módszert először 2019-ben tesztelték négy ország (Litvánia, Lengyelország, Portugalia és Spanyolország) bevonásával, amit 2020-ban a világméretű pandémia miatt teljesen az online térbe helyeztek át. Az immár tíz európai ország - Bulgária, Csehország, Észtország, Görögország, Magyarország, Olaszország, Lettország, Románia, Szlovákia és Szlovénia – bevonásával a 60 éve feletti fogyasztók igényeit és ötleteit ismerték meg a kutatók.  A magyarul Fogyasztói Elkötelezettségi Laboratóriumok (CEL: Consumers Engagement Labs) által kidolgozott „Co –creation” módszerrel új élelmiszerek fejlesztésére összpontosítanak.

Racionális oka, hogy ezen fogyasztói szegmens igényeit gyakran figyelmen kívül hagyják az élelmiszergyártók, bár az Európai Unió teljes népességének 19,2% -a tartozik a 65+ idősebb felnőtt korosztály.

 

 EIT3


A megszokott érzékszervi vizsgálati csoportokkal (panelekkel) és fogyasztói felmérésekkel ellentétben, a Laborok (CEL) nem termékmintákat tesztelnek, hanem a termék jellemzőinek és előnyeinek innovatív, még nem létező kombinációit és terméktulajdonságait hozzák létre. Ez egy összetett és közös kreatív folyamat. Mélyreható online csapatmunka és otthoni feladatok során a fogyasztók bevonásával betekintést nyerni az élelmiszeripari gyakorlatokba és a fogyasztói igényekbe, termékkoncepciók meghatározása és új élelmiszertermékek kidolgozása.

 EIT4


A Varsói Egyetem által kifejlesztett új módszertan lényege a fogyasztók pszichológiai kötődésének kiváltása és kreativitásuk fellendítése, a gyártókkal/termelőkkel való későbbi interakciók összehangolása és az új termékek kereskedelmi forgalomba hozatalának tervezése.

 

Olyan új elemeket alkalmazva, mint például a „design thinking”, gamifikáció, szociális gerontológia.

A fogyasztók vállalatokkal és tudósokkal együttműködve dolgoznak a projekt során. közvetett és közvetlen célként kerül megfogalmazásra:

§  Termékötletek, melyeket a fogyasztók, a vállalatok és szakértők közösen alkottak

§  Új érzékszervi szempontok

§  Az összetevők egyedi kombinációi

§  Kényelem az idősebb fogyasztók számára (beleértve a csomagolást is)

§  Hozzáadott táplálkozási előnyök

§  Termékötletek, melyeket az elkötelezett vállalatok választottak ki és fejlesztettek tovább

§  15 új termék került piaci bevezetésre 2021 júniusáig

 

A programról részletesebb leírást és eredményeket olvashat a program honlapján (angol nyelvű): eitfood.eu/projects/ris-consumer-engagement-labs

timo.wz.uw.edu.pl/cel