Nyito_Pepp-Air_Szeged2019

Az SZTE MK csapatáé a 2. legjobb műszaki dokumentáció a pneumobilok 13. nemzetközi versenyén

Kihívás a sűrített levegővel hajtott pneumobilok tervezése a mérnökhallgatók számára. E különleges járművek évente megrendezett versenyének menetét idén módosította a Covid-19-járvány. Virtuális módon bírálták el az egyetemisták léghajtányainak a terveit: „ezüstérmes lett” az SZTE Mérnöki Kar Pepp-Air csapata.

A 13. Nemzetközi Pneumobil Verseny „arca” a Szegedi Tudományegyetem Pepp-Air versenyautója: a 2020. évi kihívást népszerűsítő grafikához kapcsolt fotón jól látszik az SZTE Mérnöki Kar emblémája is.


Pneumobil2020_800

 

 

Dokumentációk versenye

 

– A „test-test elleni” versenyt nem lehetett megrendezni, ezért a rendelkezésre álló versenymunkák alapján döntött a verseny szervezője, hogy nem hagyja veszni a diákok elvégzett munkáját és fiatalos lendületét, mégiscsak díjazza a versenyző csapatokat egy kicsit más formában – magyarázta a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar Pepp-Air csapatát vezető oktató, dr. Tóth István Tibor.

 

A 13. Nemzetközi AVENTICS™ Pneumobil Verseny 2019 októberében kezdődött. A résztvevőknek a múlt év végéig kellett benyújtaniuk terveiket és projekt dokumentációjukat.


IMG_9470

 

Az Emerson szakértői a csapatok által már benyújtott technikai dokumentációkat és CAD rajzokat értékelték és hirdettek nyerteseket. Így ahelyett, hogy egyszerűen törölték volna a versenyt, a hallgatók által a projektjeikbe eddig befektetett munkát továbbra is elismerésben részesítették.

 

 

4 SZTE-s a 48 között

 

Összesen 9 ország 26 különböző felsőoktatási intézménye küldött csapatot a léghajtányok nemzetközi versenyére.

 

A 48 csapatból álló mezőnyben a Szegedi Tudományegyetemet 4 team képviselte. Két csapatot – AirForce, Pepp-Air Szeged – dr. Tóth István Tibor támogatott, két csapatot – Airrari Szeged, Airrari Classic Szeged – pedig a léghajtány-építés „szegedi atyamesterének” számító dr. Péter Szabó István tanár úr.


IMG_9462

 

Léghajtányt 48 team tervezett és épített. Észtországból az Estonia University of Life Science, 2 csapattal; Lettországból a Latvia University of Life Sciences and Technologies 1 csapattal; a Rigai Műszaki Egyetem 2 csapattal nevezett. 1-1 team képviselte Litvániát a Klaipeda University; Lengyelországot a Bialystok University of Technology, a Jaroslaw Dabrowski Military University of Technology, a Wroclaw University of Science and Technology, valamint a Silesian University of Technology színeiben. Csehországból a Brno University of Technology 3, Szlovákiából a Kassai Műszaki Egyetem 2 csapatot állított ki. Romániából a Nagyváradi Egyetem 1, a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, 4, a Brassói Transilvania Egyetem 1, a Bukaresti Politechnikai Egyetem 2 csapattal; míg Törökországból a Karabük University 1 csapattal nevezett.

Szinte minden magyar műszaki egyetem képviseltette magát. Magyarországról a Debreceni Egyetem 3, a Nyíregyházi Egyetem 1, a Miskolci Egyetem 3, a Budapesti Műszaki Egyetem 6, az Óbudai Egyetem 3, a Széchenyi István Egyetem 1, a Pannon Egyetem 2, a Neumann János Egyetem 1, a Szegedi Tudományegyetem 4 csapattal jelentkezett a 13. Nemzetközi AVENTICS™ Pneumobil Versenyre.

 

 

Munkamegosztásban

 

A Covid-19-járvány miatt megváltozott formájú versenyben díjazták a csapatok által benyújtott legjobb műszaki dokumentációkat, a leginnovatívabb járművet, a legszebb karoszériát és a legjobb vezérlő megoldást. A nyertesek különböző, értékes díjakban részesültek.


IMG_9551

 

A „legjobb műszaki dokumentáció” címért hirdetett vetélkedőn a képzeletbeli dobogó 2. fokára állhatott a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki kar Szeged csapata, a Pepp-Air Szeged. E kategóriában első helyezett lett, holtversenyben, így díjat kapott a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint az észtországi Estonia University of Life Science csapata.


Pepp-Air_Szeged2019_j

 

Mi a dolga a léghajtány tervezőjének és építőjének? – kérdeztük. Az SZTE MK Pepp-Air csapatban a munkamegosztás a következő: Horváth Zsombor: csapatkapitány,szerelő, 2. pilóta – feladatai: ellenőrzés (csapatmunka, pénzügy, hatékonyság), beszerzések menedzzselése, műszaki dokumentáció, saját munkák (tervezés, szerelés), elektronikus vezérlőrendszer fejlesztése.

Kollárovszky Tamás: Szerelő, 1. pilóta – feladatai: saját munkák (tervezés, szerelés), a hajtómű és a sebességváltó tervezése, burkolat dizájn.

Muci Szabolcs: szerelő – feladatai: saját munkák (tervezés, szerelés), kormányrendszer, első felfüggesztés tervezése, vázszerkezet tervezése, elektronikus vezérlőrendszer fejlesztése,

Szentpétery Farkas: szerelő – feladatai: saját munkák (tervezés, szerelés), kormányrendszer tervezése, elektronikus vezérlőrendszer fejlesztése.

Dohány Tamás: team member – feladatai: saját munkák (tervezés, szerelés), ülés és a kormánykerék tervezése, elektronikus vezérlőrendszer fejlesztése.

Felkészítő tanár: dr. Tóth István Tibor CSc. Support teacher – feladatai: felügyelet (csapatmunka, pénzügyi, hatékonyság), segítségnyújtás (tudásbázis).

 

– Csapatunk, sajnos az iskolai évek befejezése miatt 5 főre csökkent, de így is megküzdöttünk a nehézségekkel – fogalmazott a felkészítő tanár. – Mi e különleges verseny hatása az SZTE mérnökképzésére? Szerintem ez is megerősíti, hogy olyan diplomás szakembereket képez az MK, akik a mérnöki munka egyik alappillérét, a műszaki dokumentációt is el tudják készíteni versenyképes, kiemelkedő minőségben, komoly nemzetközi és hazai megmérettetésben. Remélhetően ez újabb érdeklődést kelt és újabb lendületet ad a szegedi mérnökképzés számára. Továbbra is ezen dolgozik az SZTE Mérnöki Kar minden munkatársa.

 

SZTEinfo – Ú. I.

Fotó: SZTE MK, Illusztráció: Bobkó Anna